fredag 7 november 2014

Farsdagsmiddag




Eftersom vi ville att alla Lembergs sku vara på plats på farsdagsmiddagen så fick vi ta middag idag istället för på söndag. Kan bara säga att det är lyxigt att få äta pappas köttgryta och dragonmorötter, det vet nog säkert alla som smakat på Ronnys mat någongång! Och nog är det en rikedom att vi är så stor familj, alla olika med många åsikter och många diskussioner, men helt ljuvligt att ha en så stor familj ♥

CHOKOCRISP TÅRTA
Som efterrätt blev det marängkakan, igen:) 
Så här kommer receptet jag lovade


Marängen:
3st äggvitor
2dl socker
3 dl rice krispies
-vispa äggvitorna , tillsätt socker lite i taget, blanda i ricekrispies. 
Jag brukar göra alltså på dubbelsats, 
men gör du enkel sats så dela upp smeten till 2 lika stora plattor på en plåt.
 150 grader och ca 60 minuter

Kräm:
3st äggulor
3/4 dl socker
3/4 dl grädde

Sjud upp i kastrull tills den tjocknar. 
Ta bort från plattan och tillsätt genast: 

50g smör  
100g mörk choklad

Garnering: 
3 dl grädde 

Bästa med den här kakan är, förutom smaken förstås, att du kan göra både marängen och krämen klar dagen innan, sen bara vispa lite grädde just innan servering och kakan är klar, dessutom räcker den gott till ett gäng som vårt! 
Receptet har jag fått av Marita på apoteket, tack för det:)


Dagens heta ämne vid middagsbordet, vilken smakar bättre?

Man kan väl säga att båda smakade, för tycker att de ser rätt så tomma ut båda flaskorna. Själv drack jag hellre vin så slapp jag fundera över om det ska vara Stevia eller socker eller både och:)

Följande "heta" ämne är väl det här...

Vah, märker ni ingen skillnad? Int jag heller:) Pate har snart i ett halvår gått och väntat på att vår gamla tv ska gå sönder, men nep det har den int gjort. Så nu gick han och sålde vår gamla tv så att han sku få köpa en ny... Jag och legogubben känner oss lika glada:)


Imorgon blir det klubb X-träff  med teater och ett stort hurra för den saken! 
See ya tomorrow! 

//Joanna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar