lördag 8 augusti 2015

Sista semesterdagen

Vips, dit gick 4 veckor! 


På måndag blir det jobb för Pate igen, men med lite mjukare landning för honom då jag är ledig ännu 2 veckor. Lovar vara duktig husmor och laga mat färdigt tills han kommer hem.... så att han snabbare kommer ner i källaren och jobba förstås;) Ska lite updatera er senare på hur läget är där nere.

Semestern har varit ljuvlig!
 Allra bäst är att man har tid att träffa vänner och bekanta. Har dessutom fixat på gården, tömt från vinden, bakat, ÄTIT massor, massor och ännu mer ;) Druckit lite vin och sovit länge på morgonen. Det har varit hundutställningar, hundvalpar och några förlängda veckoslutsresor till grannlanden. Mer kan man inte begära av en semester. Eller jo, bättre väder kunde det ha varit, men de gör faktiskt ingenting. Det är soliga dagar nu och då kan man glömma de regniga dagarna.

Men innan jag tar itu med bilder från vår semester så här kommer ett till recept som är värt att prova. Jag bonga det här receptet på facebooksidan för Hembakat (gå och gilla om du ännu inte gjort det för där kommer en massa goda ideér). Fick inte helt det ursprungliga receptet att fungera så justera det lite. Klicka här för ursprungliga receptet med blåbär.

Hallonkaka med kokos
Problemet med receptet för mig var att den var helt rå i mitten, kanske pga vår ugn eller kanske för att jag satt mera bär än receptet säger. Efter en liten justering så lyckades den väldigt bra!

Min version av receptet:

Kaka:

50g smör 
3 ägg
2 dl socker 
3 dl vetemjöl 
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3/4 dl mjölk
3/4 dl grädde

Grädda i 180 grader i 30 minuter

Fyllning:

1 dl vispgrädde
1 ägg
½ dl socker
2 dl kokos
3 dl färska (eller frysta) hallon

Grädda i 180 grader ca 25 minuter

Överväger att nästa gång göra dubbelsats av fyllningen, för är en stor fan av kokos och det kan inte bli fel av att sätta lite till fyllning ;)



Hoppas ni provar och gillar receptet, för det gjorde jag och vet inte om jag täcks säga, men åt faktiskt 4 bitar av den idag, sista till kvällsmål med ett glas vitt... hoppsan! Blir minsann andra bullar då semestern tar slut för mig.


Vad händer då på remontfronten?

 Jo, vi planerar och funderar om vilket som ska bli vad och vem som ska ha sitt rum var. Jag drömmer om sommarköket i trädgården och om stora sovrums fönster på vinden... Riktigt konkret så håller jag på att tömma vinden och Pate tvingar sig själv till källaren var jobbet aldrig verkar ta slut. Mera bilder på kommande snart!

Ännu är det bara små fönsterluckor...
 men kanske de någongång blir någonting, hoppet lever :) 
Trappan upp till evighetsprojektet, ska snart öppna upp för er hur det riktigt ser ut där uppe



Ha en skön solig söndag imorgon! Här är det tidig väckning som börjar med hundtvätt och sen på utställning till Åbo med de små lejonen, tummarna upp att de går bra och att jag inte försover mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar