tisdag 24 maj 2016

Nyinflyttade

Vilken lottovinst att ha 3 lediga dagar just nu... tänkte ju jag, då jag såg på väderleksprognosen! Men som en god arbetare så fick jag ju flunssa just på mina lediga dagar, så typiskt! Nå, kanske inte så illa iallafall, hamnade varva ner lite, och min själ och kropp har nog vilat nu de senaste dagarna i min egna trädgård. Jag bara går omkring och ler då jag ser allt som blommar nu ♥ Tyvärr så var det en hel del blommor och växter som strök under förra vintern, speciellt ledsen är jag för den präktiga Clematisen som verkar ha dött helt och hållet ;( Nå, ingen tid att grubbla över det som hänt, för det goda med det , är att jag var "tvungen" att köpa nya! 

Här är några nyinflyttade på våran gård

Mårbacka
Så som jag, så känner säkert många till den ljusröda Mårbackan, men den här versionen är vackert vit och har riktigt kompakta blommor, helt underbar! Den köpte jag från Liatris i Pargas.
Ja, förrut tyckte jag ju att pelargoner var för mommon...!




Clematis Princess Kate
Den här har jag dreglat över redan förra sommaren första gången, men har inte nämnt köpa den då en fjuttig planta kosta 25€! Nu råkade jag bonga den på Multasormi för 8€ styck, så glad jag blev!


Hoppas den växer och blir lika fin som min Clematis var innan den dog undern vintern ;(


Viola Hederacea
Australisk viol, som den heter på svenska, är ljuvligt söt liten viol som har ett rotsystem som sprider sig snabbt. Hos Flowers & Fantasy i Pargas kan du hitta den för 6€. Den här kan man också övervintra inomhus,  återstår att se om jag lyckas med det, I doubt it. Brukar inte ha tålamod att vänta att de ska börja växa på våren...


Tulpaner
Har inte riktigt gått som på Strömsö med mina tulpaner tidigare. Det som inte sorkarna farit iväg med så ha sen visat sig vara helt annan färg än vad det stod på paketet. Så nu för första gången så har jag också tulpaner i trädgården!


Gamla godingar
Förra året var det inga blommor i äppelträdet, men i år blommar det minsann vackert igen!







Körsbärsblommor


Lathyrus odoratus
Luktärten växer så de brakar, och den är senare på sommaren perfekt som snittblommor i en vas. 
Den doftar så gott!




Panthera Tigris
Växer också så det brakar. Lönar sig inte att lämna för långa stunder oövervakad i trädgården, för då kan ett och annat hända. Till exempel en sparkcykel kan få helt ny färg med spraymålfärg, helt på egen hand.


En riktigt skön vecka åt alla! 
Ska försöka updatera mina nya gårdsprojekt snart...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar