onsdag 26 mars 2014

Butejko's metod och kanelbullor

Härligt! Klockan är lite över nio, barnen sover, halva veckan avklarad och jag har inte somnat i barnens säng och släpat mig därefter som en zombie med styv nacke och sjuk rygg i egen säng. Det här är alltså orsaken till att bloggen väntat på updateringar. Eftersom jag nu provat igenom typ alla inhalations astmamediciner och ingen riktigt passar som jag hoppats på så har jag börjat leta efter alternativa metoder. För att såhär kan jag inte ha det, punkt. Stötte på något väldigt intressant och någonting som jag faktiskt tror på att skall hjälpa mig, nämligen Butejko's metod. Väldigt enkla övningar, men vissa också ganska drastiska, som att tejpa fast munnen till natten. Efter allt provande och misslyckande med alla läkemedel så är det verkligen värt ett försök!

Den degen hade jäst fint efter 45 minuter

Från hälsa til någonting mycket mera intressant, bullar! Igår var det ledig dag för Adelie och mig och då satte vi degen och gäsa och rullade goda kanelbullar med ett nytt recept. Kardemumman glömde vi i butikskorgen men gott blev det iallafall.


Kanelbullar gjorda av
50g jäst, 5 dl mjölk, 125g smör, 1/2 krm salt, 1 dl socker och 13 dl Kimitos Hem Vetemjöl.
Nästa gång ska vi sätta i 1 tsk kardemumma också ;)



Sen packa vi oss i bilen och åkte till Bantis för att hämta Noah, Jason och Aron.
Det blev varma bullar och kall mjölk ute på klippan. Nam!


Nu börjar nog våren vara här, om man vågar tro så...! De lär väl ha lovat kallare och snö ännu. Helt utan missöden var vi ju inte på gården heller, jag lyckades ha sönder Adelie's Mumin mugg, och vilka krokodiltårar hon fällde, det blir att köpa en ny likadan.




Såhär konstig ser rabarbern ut då den växer upp!

På kvällen hade vi nöjda och trötta barn. Efter att Adelie redan somnat så envisades Jason om att spela skitgubbe. Det var faktiskt ganska mysigt då han gjort utrymme i sängen för att dela kort och satt med ficklampan i handen.






Ännu en sak som jag bara måste skriva ner hit. Nu är det Adelie som varit i farten. På lördagen drog vi till Skanssi då där var någonsorts "Sportti-päivä" med aktiviteter för barn. Adelie behövde på WC så det blev ju bråttom till WC:n. Då man är mamma ska man nog ha på det klara redan det där med självförtoende och klara av olika "situationer". Här är alltså vår WC-diskussion.

A: Mamma, ska du också gå och kisa?
J: Jo, jag kan gå efter dig, men lovar du att du inte öppnar dörren innan jag är klar, eller väntar du utanför?
A: Jag lovar vänta.
J: Nej, Adelie öppna inte dörren! 
A: Men jag vill gå ut, NU. Mamma, nu öppnar jag. 
J: Nej!
A: Okej då. Mamma vad luktar här??
J: Vi är på en WC, det brukar lukta illa här. 
A: Nej mamma, det är faktiskt du som luktar!!
J: Det är väl sant det oxå, mamma gjorde väl annat än bara kisa.
A: Men mamma, nu ser jag ju din rumpa!

Efter det här så är det bara att pusta in och ut och öppna dörren och le mot alla som står i kön. Fanns nog ingen som missade vår diskussion!  Trevlig fortsättning på veckan! Här är lite till läsning som kan vara en god ideé att tänka över ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar