onsdag 14 oktober 2015

Höstvisa

Har inte funnits tid att updatera bloggen nu då vardagen rullar på här för fulla rullar.  Mycket att greja på gården inför vintern. Minns inte när de senast varit en så fin höst! Passa på hör ni nu att andas in den för fulla lungor, för snart är det mörkt, vått och ännu mörkare!! Fick fixat terassens Sioo kiselimpregnering här för en ca 3 veckor sedan. Ska skriva ett inlägg om det till näst. Så här långt är jag nog nöjd, dvs så länge man är beredd på att allt inte går som på Strömsö och man kanske hamnar krypa omkring mitt i natten med en pannlampa på sig för att få det klart! Här kan du iallafall läsa mera om själva impregneringen SIOO >>

Hösten kom och de börja klia i fingrarna att börja STICKA! 
Och som man kan tänka sig så spårar det alltid lite ur sig det här då jag tänkt köpa ett nystan garn...
Någon som känner igen sig? ;)

Jag ville att Adelie skulle villa ha en stickad tubhalsduk med huva. Jag stickade och Adelie nämnde flera gånger att hon vill INTE ha en med huva och inte iallafall en grå. Vad gjorde jag då? Nå, jag sticka en grå tubhalsduk med huva iallafall, för att jag ville... Undrar vem min dotter ärvt sin envishet av :) Nu är den klar och får se vad domen är imorgon då hon får se den ;) Jag var inte bara självisk, för jag köpte också det där färggranna Nallegarnet ock det ska bli sockor till fröken ♥ 


De fina knapparna köpte jag från Tyygilyylit här i Pargas.
Kan lägga upp bättre bilder ännu, dvs om jag får prova den på Adelie :) 
Om jag klarar av att förklara hur jag stickat så ska jag sätta in något som kallas mönster också, men jag hade inget mönster själv utan bara stickade så att säga med att prova mig fram ;)


GÅRDEN
Det mesta börjar vara avstympat i trädgården och det är bara Kärleksörten som blommar mera. Brukar ta in i vas av den var den hålls snygg länge och beroende på hur tidigt du klipper den så får blommorna lite olika nyanser. Tar du den då den är i knopp så blir blommorna bara vita. Kärleksörten rotar sig också rätt så snabbt då du har den och stå i vatten.



Den passar också till höstens blomupsättning. Brukar bara klippa av och klämma ner i krukan, då den hålls ganska länge snygg som sådan.


Ett riktigt skönt höstlov! 
Kika snart in på nytt om du vill se hur mitt terassprojekt ser ut...

//Joanna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar