torsdag 22 oktober 2015

Sioo

I somrast byggde alltså Pate en ny terass åt oss och jag hade bongat i svenska inredningstidningar reklamen för kiselimpregnering för träytor. Märket var Sioo och far min var snäll nog att köpa en lämplig sats åt mig från Sverige då han var där. Det verkar finnas i Sverige i var och varannan järnaffär, emedan det i Finland finns endast en återförsäljare. Med att googla Sioo så hittar du den.

Så här gjorde jag:

Kiselimpregnering kan göras på nytt och gammalt trä, bara det är torrt och rent från olja, målfärg etc. Det vill säga en gammal behandlad terass måste slipas och tryckimpregnerat virke behöver vara torrt innan man behandlar det.

Förarbete: 
 -tvätta terassen ordentligt

-skydda glasytor, sten, metall och aluminium. 

Använde någonslags skyddstejp, köpt från Biltema

Sen är det bara att ta penseln i handen och sätta igång!


Först kommer lager #1
TRÄSKYDDET 


Sen väntar man minst 2 timmar och drar lager #2 av samma 
TRÄSKYDD
Och om man är lite trög i starten med sina projekt så kan man hamna pensla andra lagret då det redan är mörkt. Urk, hade dessutom flunssa och feber till på köpet. Fick inga "tyck synd om mig poäng" av Pate heller...! Nå kan kanske smälta det, för det var ju jag som envisades om att jag SKU ha kiselimpregnerad terass och han grävde ju faktiskt ner terassgrunden i marken så att jag fick den i samma nivå med stengången. Jag var tyst och nöjd och penslade snällt sent in på natten trots flunssa och feber:) Knäskydd sku ha varit grejer...

Mellan lager #1 och #2 får det inte regna! Då andra lagret är penslat ska det torka minst 4 timmar står det. I det här fallet hade fyra timmar gått då det var mitt i natten och jag tog risken och lämnade sista lagret till nästa dag. Efter att andra lagret torkat 4 timmar så tål ytan nämligen endast lite regndugg men inga ösregn, för då hamnar man göra ny behandling.

Lager #3 är själva kisellösningen och den penslas på samma sätt. Den behöver torka endast 1 timme och sen kan man gå på den. Det tar flera månader innan terassen sen får sin slutliga färg och den blir alltså med tiden ljusare och ljusare grå. 

Det krävs regn och fukt för att aktivera kislet i vätskan och eftersom det inte regnat mycket så hjälpte jag lite till med att duscha av terassen nu och då. Ytan fick en väldigt fin grå färg på rätt så kort tid redan. Impregneringen borde vara färdig efter 4-8 veckor. 


Först blir det lite flammigt men sen börjar färgen jämna ut sig

Efter ca 3 veckor såg det ut såhär

Lager #4 med kisellösningen dras på ett år efter  och därefter borde du ha en hållbar yta på terassen som är skyddad mot alger, smuts, mögel och rötsvamp i 8-10 år framåt!

Men, det kommer ett men... 
Det vad jag inte tänkt på var att nu då soffan inte är på plats så är terassen utsatt för en hel del trafik!! Och borde säkert ha skyddats från extremt slitage 1-2 månader. Så det blir nog på våren direkt att dra lager #4 och stänga av det för galna lejonflocken för minst en månad för att inte ha terassen full av klomärken var kiselytan skrapats bort innan det hunnit in på djupet...!


Det var ju tur att det var jag som gjorde jobbet den här gången så behöver inte Pate sura över ödet att just hans sambo är hundtokig ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar