måndag 18 januari 2016

What's up?

Hej och hallå! Här knallar det och går! Julen kom, julen gick, likaså nyåret och vintersemestern därmed. Nu är jag utvilad och full av energi igen :) 

Har redan länge väntat på att updatera bloggen men det har helt enkelt inte funnits tid för det. Men nu! Nu ska jag börja med att dela ett recept, nämligen en gudomligt god och enkel morotssoppa. Passligt med lite lätt soppa efter allt frossande av choklad, här nu i hmm några veckor, eller kanske månader närmare sagt... någon annan som inte kan låta bli att hamstra hem julgodis då de säljs för -50% efter julen? :) 

Morotssoppa

300g morötter
1 hackad gullök
1 l örtbuljong
2 tsk citronsaft
75g färskost
1/2 dl grädde
2 msk mjöl (blandat i en liten mängd kallt vatten)
salt, peppar, malen muskotnöt

1. Skala och skär morötterna i bitar (som mynt) och hacka löken. Fräs i smör i en stekpanna.
2. Koka upp örtbuljongen och häll i de frästa morötterna och löken. Låt koka tills morötterna är riktigt mjuka
3.Sila buljongen och kör igenom morötterna med stavmixer. Blanda i osten och citronsaften och häll tillbaka buljongen.
4.Koka upp soppan igen och blanda sedan i grädde, kryddor och vetemjölet.

Servera med en klick smetana och färskt bröd! Gudomligt gott!

Soppan går bra att frysa ner bara man låter den koka upp ordentligt då man värmer upp den igen. Om du endast värmer den tex i mikron en stund så skär den sig.


Elvisp a la Villa Bärre
Här kommer ett litet husmanstips ifall din elvisp råkar gå sönder. Det här fungerade riktigt bra det också... lite aningen tung i handen, så tror jag nog får lov att gå och inhandla en ny elvisp iallafall:)



Igår var vi hela dagen på hundutställning i Åbo. Enligt domaren har vi gjort ett gott avelsarbete och vi kom hem med en hel hög rosetter och en ny Internationell champion och en ny Finsk champion, Bobby och hans syster Milah. Det var en rolig dag minsann med diamantskumppa och duktiga små lejonhundar och deras ägaren.



Ett till hett tips, till er hundägaren. Köpte badrockar åt mina hundar från förra utställningen, billiga dessutom. De var värda sin slant, för de är gjorda av mikrofiber och är väldigt effektiva!! Ropa hep ifall du vill att jag hämtar en likadan åt din hund från nästa utställning. Det är nämligen en engelsman som säljer av dem och nu råkar de vara så att jag nyss bokat biljetter till en utställning i just England ;)  


Badrocken fanns i 3 storlekar (om jag minns rätt) och i färgerna pink och ljusblå. Mina har storlek S och pink då förstås


Ska försöka updatera lite oftare nu igen, har ännu några recept jag vill dela med er och sen har vi ju fått nya valpar och så har jag ju stickningar på gång och så är det ju så mycket annat som hänt som jag inte hunnit berätta om ;) Men tills det, ha det bra alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar