tisdag 7 april 2015

Påsken och nya löften


De sku vara dags att hoppa tillbaka till vardagen igen. Påsken gick fort, jobbade både idag och på långfredagen och söndagen spendera vi med mor min i Stockholm. Ni kan kanske gissa vad vi gjorde där. Jepp, hundutställning ;) Jo, och bra gick det! Kortfattat vi fick just det vad vi var ute efter. Helt perfekt alltså! Bilder på kommande kanske redan imorgon.


Påskhäxor

Kan hända att det var sista gången jag får se påskhäxor från Villa Bärre. 
Snyft, mina barn håller på att växa ur påskhäxandet. Försökte ju förra året bevisa att man nog oxå som vuxen kan påskhäxa, men tydligen var jag inte tillräckligt trovärdig iallafall ;) 


(Låt mig en stund vara deprimerad... 
vi hade redan förra påsken börjat på källaren! 
Blir det någonsin klart...)

Less is more
Eller så int. Vi körde i år med lite extra bling bling då vi måla påskägg. 
Akrylfärger och glitter överallt! 



Påskmiddagen på långfredag

 De som känner mig väl vet att jag äter rätt så sällan kött, ännu mera sällan tillreder jag kötträtter. Passade på att ta mig chansen och imponera Pate, han som normalt står för matlagningen i vårt hushåll. Blev nämligen bjuden hos Sabina, på vår klubb-X träff,  på sååå god pulled pork och fick nu receptet av henne. De blev alltså att köpa 1,6 kg kött och sätta igång!

Kolla vem som sitter i bakgrunden, in your dreams Phoebe!

Pulled Pork:
800g gris ytterfilé
800g kassler
1 stor + 1 normal gullök
5 vitläksklyftor
3 små eller 2 stora äppel
1 Fond du chef köttbuljong
1 dl hett vatten
1 ½ tsk salt
½ dl ketchup
2 dl ekologisk tomatsås
1 tsk finmalen svartpeppar
1 rågad tsk paprikapulver
1 knapp tsk chipotle chilipulver
1 knapp fjärdedels dl Laphroaig 
(det hade vi inte hemma, men grillsås med röksmak fungera helt bra,
 den som syns på bilden ovan)
1 dryg tsk Sambal Oelek

1. Skär köttet i 5-7 cm breda skivor, lägg att stå på ända i en tajt ungsform
2.Grovhacka löken och vitlöken och tärna äpplena
3. Lös upp köttbuljongen i det heta vattnet
4.Blanda alla ingredienser i en bunke
5. Häll alting över köttet, täck med folie
6. In i ugnen med formen, först en stund på 150 grader, sen efter det 175 grader upp till 5-6 timmar.

Då köttet går lätt sönder är det klart!

7.Ta formen ur ugnen, riv sönder med två gafflar

Passar bra med ugnsbakade potatis och smetana, super gott!


Lyckostunder
 Adelie var så ledsen häromdagen då hon sku ha villa ha av dom där kanelflingorna som vi köpt hem av från Amerikat och nu senast från Estland. Ni kan gissa om jag blev glad då jag såg dem på Citymarkets hylla på torsdagen innan påsk! Inte det mest hälsosammaste flingorna, men nog goda och vad glad en liten mänska kan bli över ett paket flingor ;)







Nu då på tal om ohälsosamma söta flingor så måst jag väl berätta så här öppet att jag just idag har lovat åt Pate att hålla "karkkilakko" ända till vappen! Ounou, säger jag!! Hur i hela friden ska det gå till... senaste karkkilakko jag haft var när jag var 12 år och det gjorde jag bara för att spara godis så att jag hade mera att äta på en gång!  Wish me luck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar