måndag 10 februari 2014

Projekt sockerspets vid midnatt

Idag har kvällen gått åt till att baka. Adelie verkade vara väldigt nöjd över att få smaka på allt som jag baka:) Det måste hon ju få göra, det var ju hennes födelsedag! Jag har alltså bakat kakan för A:s släktkaffe som är imorgon och det blev en favorit i repris, en kaka med blåbärs-vitchoklad-vaniljkvarg fyllning. Provade också på något nytt, nämligen att göra spetsband av socker!

Är rätt så nöjd med slutresultatet, så det blir nog säkert mera sockerspets på mina kakor

En annan av mina absoluta favoriter, hemgjorda havreflarn

Receptet på havreflarn har jag fått av Jenny, och vet inte riktigt vilket som är godare, smeten eller de färdiga kexen! Det blev iallafall att äta av båda idag. Tallriken på bilden hittade jag för en tid sen faktiskt på vår vind, 4 st söta tallrikar fanns där bland allt skräp och skrot.



Havreflarn

2dl havregryn (använder Pirkka's luomu havregryn)
1 ½ dl socker
100 gram smör
1/4 dl sirap
½ tsk bakpulver
1 ½ dl vetemjöl
2 msk grädde

Grädda i 175 grader ca 7-8 minuter 




Under tiden som jag bakade sysselsatte Jason och Adelie sig med bordspel. Adelie tog det säkra före det osäkra och spelade Memory med sin pappa, det var en säker vinst! Jason spelade med Lisa Menolippu, det blev vinst för honom med knappa 2 poäng. Speciellt givande vinst då den var helt fuskfri. Annat kan man säga om lillasyster, fast hon nog garanterat hade vunnit utan fusk också;)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar