måndag 3 februari 2014

Back in business

Efter att nått bottnet mentalt och fysiskt för en kort stund för att jag försummat min hälsa så känns det som att jag börjar vara påväg uppåt, jess! En lång repertoar av piller och "blåsmedicin" som mina barn kallar det (dvs. astmamediciner) så tror jag att jag är tillbaka till mig själv redan i slutet av veckan. Full med nya löften om motion och hälsosam kost. Och vilken tur för det, jag har nämligen proppat veckan full med "passligt" av program igen så behöver nog all energi man kan få;)
  Idag har vi spelat kort och ätit pannakaka, Pate's pannkaka. Med glass. Med maple syrup. Med kinuskisås. Med socker. Det var så gott att man glömde allt som har att göra med hälsosamt, hups.

En av mina favoriter, definitivt!

Pate's pannkaka

4dl vetemjöl
1 ½ dl socker
1 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 tsk vanillinsocker
8 dl Valio Hilja gammaldags helmjölk
2 st ägg
50-100 g smält smör

Grädda i 220 grader ca 35-40 minuter



Jason har blivit väldigt intresserad av att spela kort och det tycker jag är väldigt bra. Bra övning för minnet. Vi har spelat skitgubbe, som blev ganska populärt närmast av namnet, speciellt på finska, paskahousu. Vilken glädje att få fnittra då man vunnit och kalla förloraren, dvs jag i detta fall, till paskahousu! Idag spelade vi också lite Maja, gick rätt så bra. Med Lisa brukar han spela Finns i sjönUndertiden som vi andra spelar så brukar Adelie sysselsätta sig med något av hennes favorit sysslor. Hon har inte ännu ro att sitta och spela kort, men kanske om ett år. Nu är det modellera som gäller, eller att kolla på youtube på modellera filmsnuttar.


Den här mackapären har vi hämtat hem från Florida resan i somrast,
den kom i användning minsann


På veckoslutet var det helt UNDERBART väder, lite mera snö och lite varmare. Barnen trivdes ute hela veckoslutet och på söndagen blev det att dra ut till pulkabacken hela familjen med många goda vänner. Varm kakao och rosiga kinder blev det!







Önskar alla en trevlig vecka! På Villa Bärre är veckans tema att stryka barnkläder som skall till loppis. Har fått till stånd att boka plats till lopptorget Seesam i St.Karins. Eller närmare sagt var det nog Eva som snabbade på det hela;) Bra så! På veckoslutet ska vi lägga upp Cake Factory igen och det ska bli en Disney Frozen kaka... undrar hur det ska gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar