söndag 6 april 2014

Veckoslut [Godisdag]

Vilket veckoslut, fullt av hopp och en massa godsaker:) Vofflor, bullar, chokladkakor, chips och bäst av allt, solsken! 




En perfekt fredag, min dejour slutade med ledig eftermiddag. Det blev att ta en cykeltur till malmen med Mommo, Adelie och hundarna. På fredagen gällde det att handla lokalt. Så gott med kaffe och munk på Café Nathalie. Där vi satt i Nathalie och tittade ut var Adelie väldigt fundersam över vart Tiimari tagit vägen. Vilken besvikelse för en 4-åring att stiga in i den nya affären Nättyg, som flyttat dit från sina gamla utrymmen på malmen. Högt och klart jämra hon sig över hur tråkigt det var med tyger och band och hur dumt det är att de tagit bort alla leksaker. 



Söta band från Pargas egna tygaffär Nättyg



Vi cyklar vidare, och längs vägen till Bantis är ju förstås inredningsbutiken Tre Små Rum. Där hittar man alltid någonting! Denna gång kanske lite mera än jag tänkt mig, men vad glad jag är för mina nya fina, fina lampor. Bäst av allt så var Pate så snäll att han la dem på plats direkt.
Tacka gör jag oxå min pappa som har svar och lösningar på allt!!!








Jason var rätt så glad över att få cykla hem från Bantis, och han var väl medveten över att det var fredag och att jag lovat honom en muffins från Axo. Jag hade oxå lovat mig själv lite nya blommor och grönväxter, så via Flowers and Fantasy. Det blev en hel kass med muratter, mina favoriter. Blombukett fick jag av Outi då hennes hund var här på "date" med Pepper ♥








Nu är äntligen alla torkade, döda blommor kastade ut och det känns direkt så mycket hemtrevligare igen. Orkidén på bilden är en väldigt viktig blomma för mig. Den har jag fått av Pate på min födelsedag för 7 år sedan och den har han skött för mig sedan dess. Den var fin när jag fick den och den är fin nu. Ibland blommade den mindre men de senaste åren har den blommat med många blommor och länge ♥ 



Lyxig lördagslunch på Ljusuddagränd! Tack Eva, det var sååå gott!


Lördag, vilket väder! Fanns inget sätt att slinka undan från gårdsarbetet. Massor av löv, kvistar och annat rosk och ännu har jag långt över hälften ogjort. Men allt har sin tid. Man gör vad man hinner. Har trots det svårt att hålla is i hatten då det gäller källaren...! Pate jobbad på i källaren och en till vägg är riven nu och man börjar lite se vad det någongång kanske kan bli av det. 

Söndagen, då skulle vi vara ute på gården, så hade vi planerat. En titt ut i fönstret på söndag morgon och planerna ändrade tvärt, ingen vill vara ute i kallt och ruskigt väder. Kusinerna Max och Thea hade övernattat hos oss på lördag söndag natt, och vi trivdes alla rätt så bra i pyjamas nästan hela förmiddagen.





Perfekt väder för att baka bulla tyckte vi. Men först måste vi få lite tomt i frysen, kokade alltså äppelrisgrynsgröt på förra årets äppelmos. Jason undrade om han tycker om den gröten då han inte kommer ihåg ifall det är gott. Det var kanske lättast att smaka för att försäkra sig, och vilken tur, det smakade gott, så gott att man måste ta till. Bullarna är Jasons design, och vad stolt han var då han smakade och konstaterade att han bakat super goda bullar helt själv;)
Adelie åt sina och tyckte att de var nog goda bullar men lite starka.
Hennes bullar hade nämligen tillräckligt socker, kanel och smör minsann.



Eftermiddagen fylldes av skratt, tack Ina, Emilia och Lisa! Super kiva att ni hade tid att stanna för en kopp kaffe/te. Kanske vi får ta en hundträff på vår gård då det blir lite varmare;)

Perfekt slut på ett härligt veckoslut är en kopp té med Eva.

- Godnatt -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar