måndag 13 oktober 2014

Kan jag ännu sticka?

Köpte för säkert ett halvår sedan garn för att jag sku sticka sockor åt mig. Nu är mina gamla sockor helt enkelt så slutanvända att jag måste börja sticka. Ett halvår till att bara samla motivation är väl ingenting då det faktiskt är senast i högstadiet jag stickat. Tror att vi dessutom stickade mest på maskin. Stickade då på en tröja... jösses, tror att det var minsann lika bra att den tröjan aldrig blev klar, det var färggrannt minsann:) Lisa kan säkert instämma här?:)  Hankka med Disa ruled. Korsstygn, klänningar, tröjor, you name it, vi hade hela vår handarbetshylla full av påbörjade projekt. Ska ta mig i kragen och göra de här sockorna från början till slut, hela 2 stycken. Mönstret har jag stött på flera bloggar och det finns längst ner på sidan.



Mjölkskägg a.k.a Milk Shake
Min morfar, eller mofa som vi kallade honom brukade göra milk shake åt Robban och mig när vi var små. Ordet milk shake var svårt, så mjölkskägg fick det heta. Mofa finns inte mera bland oss men alltid då vi gör mjölkskägg så tänker jag på honom och på hur ivriga vi var över att få smaka.


Inte kanske precis trendigaste hälsoshaken, 
men definitivt den bästa mjölkskäggen ;) 

Frusna jordgubbar
mjölk
socker 
vaniljglass


Mönster till sockorna

Lägg upp maskor på stickorna, för vuxen storlek 60 maskor, för barn (ca 8-10 år) 55 maskor, ännu mindre 50 maskor. Antalet måste vara delbart med 5.
Sticka först en kant 3 cm lång, med 1 avig 1 rät.
v 1: räta maskor
v 2: räta maskor
v 3: 4 räta, 1 avig
v 4: 3 räta, 2 aviga
v 5: 2 räta, 3 aviga
v 6: 1 rät, 4 aviga
v 7: aviga maskor
v 8: aviga maskor
v 9: 4 aviga, 1 rät
v 10: 3 aviga, 2 räta
v 11: 2 aviga, 3 räta
v 12: 1 avig, 4 räta
o.s.v. till önskad längd
Det går att göra både med fot, eller utan som benvärmare.
Sticka som avslut en kant till likadan som i början.

Virkad stjärna
Den har jag tänkt sy fast på skaftet av sockorna


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar