torsdag 9 juli 2015

Bara ett litet projekt

På något vis börjar jag vara van med att då jag planerar nåt litet projekt så sväller det plötsligt till någonting som inte är precis litet! Nu var det gången, stengången som tog slut i mitten. 


Det går alltså en gammal stengång från ena husknuten fram till trappan. Längst fram fattades dessutom lite stenar. Nå de var ju fixat redan. Men nu var det den där andra sidan som behövde fixas och eftersom man skulle hamna gräva bort så massor med mark om man ville ha lika stora stenar dit (och dessutom fanns det inte precis enkelt att få tag på såna stenar) så tänkte jag att de sku vara rätt så trevligt med en terass av trä. Och inte precis hur som helst, utan så att den sku vara på samma nivå som stengången då och i samma modell, sådär runt och fint ;)

Såhär ser det alltså ut på ena sidan 

Och här kommer andra sidan
Oj, oj, jag riktigt hör i mina öron när stackars Pate suckar ;) Det var bäst att stänga öronen och bara buffa på lite, de sku bli en terass! Jag hade ju redan beställt gungan  som skulle stå där.

Nå, först och främst var det ju det där med att man hamnade gräva ganska mycket för att få grunden tillräckligt lågt... sen så var de ju dessutom de att vår gård är full av enormt stora stenar, ingen skillnad var du slår spaden...

De var väl bäst att jag stod på avstånd och kollade... för sen då allt var bort grävt och kärrat bort så behövde ju betongstensgången stödas då det grävts bort mark som stödde den på sidan...

Tur nog så är han en behändig man och det där fixa han fint med lite betong till :)

Nu var det "bara" att börja slå virket på plats

Hjälpredorna alltid beredda

Men visst blir det bra! Nu bara väntar vi på att det inte ska regna en hel dag så att jag får lägga ytan på den. Terassen skall alltså behandlas med kisel som med åren blir ljusgrå. Mera om det sen!


Imorgon ännu ringer väckarklockan, men sen får man stänga av den för 6 veckor framåt!! Eller åtminstone 5 veckor tills skolan börjar:) 

Vårt eget smultronland 



  PIONER, alltid lika vackra men
tyvärr fick jag njuta av dem bara en liten stund, för nu har nog regnet dragit ner det mesta




Kika in på veckoslutet så ska jag sätta in lite bilder från vår veckoslutsresa till Pärnu. 
Vilken härlig stad!


//Joanna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar