lördag 25 juli 2015

The Chokladkaka


Här kommer receptet på min favorit chokladkaka.


250g mörk choklad
250g smör
3dl florsocker
4st ägg
1dl vetemjöl
130g vitchoklad

Vispa smör och florsocker pösigt. Tillsätt ett ägg i sänder. Blanda i den smälta mörka chokladen. Rör ner vetemjölet. Skär vitchokladen i små bitar och rör ner i smeten. Häll smeten i en bröad form och grädda i 180 grader ca (30-) 40min.

Kakan är lätt att laga och som ni ser på ingredienserna så är det svårt att misslyckas för den smakar garanterat himmelskt gott för att det är så mycket choklad i den ;)

 Det är också lätt  att  variera med olika garnering. Nu använde jag jordgubbar då det finns att få färska och för att ännu få in lite till choklad så smälte jag några rader vitchoklad som jag blanda ner i vispgrädden. Om man vill ha en lite kladdigare version av kakan så har man den i ugnen lite kortare tid och släpper ner formen i köksbänken då man tar ut den från ugnen. 



Var tydligen lite sugen på kaka den dagen, för det blev en morotskaka samma dag:) Receptet har jag fått av mamma och det är ju nästan så man kan lura sig att det är liksom lite hälsosamt då det inte är bara socker och smör i den kakan utan också riktiga morötter!

Bakar chokladkakan i löstagbar form och morotskakan i pajform.

Morotskaka


3st ägg
3dl socker
3 dl mjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 ½ tsk vaniljsocker
1 ½ tsk kanel
1 ½ dl olja
4 ½ dl rivna morötter

Grädda i 175 grader ca 45 min
Kan vara bra att klämma lite ner kakan i pajformen då du tar ut den från ugnen så att du får en jämn yta för glasyren.

Glasyr:

75g smältost eller färskost (båda går bra)
75g  margarin
3 dl florsocker
1½ tsk vaniljsocker

Morotskakan är alltid lika saftig och god  och även den är lätt att laga!  

Hoppas ni provar recepten och gillar kakorna! Börjar vattna i munnen igen ;) Snart har vi mogna hallon i hallonbuskarna och då får man baka hallonpaj. Bäst att bjuda in kaffegäster så att vi inte klämmer i oss allt själv.

Imorgon blir det inget bakande för då är det dags för hundutställning igen. Lite spännnande då det är första gången vi ställer ut vår lilla engelska gäst Gracie. Eller som Adelie uttalar det, Crazy. Mera om Gracie lite senare...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar