tisdag 20 maj 2014

Muumipuumi

Muumipuumi, vad är det egentligen?? Adelie har flera dagar begärt och gråtit att jag skall sätta muumpuumi på tv:n. Det är ingen vanlig film och hon kunde inte förklara vem som är med och vad det händer i muumipuumi. Men Pate han visste vad det var, det var juutuubi! Hon ville alltså se på youtube:) Frid i huset igen! 

Jason kom nog med en bra en han oxå. Skrattade gott då Lisa berättade att Jason funderat varför Lisa egentligen vill bo i ett hotell istället för ett vanligt hem. För att förklara lite så bor inte Lisa på hotell utan i ett höghus! Lisa förklarade skillnaden med hotell och höghus och att faktiskt alla saker är deras egna som det har där och att ifall de flyttar så tar det allt med sig. Om man är 6 år och fundersam så kan man ju undra om de får ta balkongen med sig om de flyttar?  


Gårdsprojekt

Den gamla slitna dammen är nu fylld (med det som Pate har pikat loss från källarens väggar och golv). Till näst skall det bli en betongkaka på och till sist kakel eller naturstenar. Får nog ta spaden i handen och gräva lite bort av buskarna på ena sidan för att jämna till lite och göra utrymme för soffan som kommer dit! 

Den gamla dammen som vi bara en sommar haft vatten i.
Det var innan Jason kunde gå själv efter det har vi inte våga hålla vatten i den alls. 


Hittade ÄNTLIGEN  en sådan soffa som jag varit ute efter och inte helt utanför budjeten heller som den tidigare soffan jag tittat på. Perfekt alltså, måste ju ögonaböj beställa den då jag bestämt mig för att det är den vi ska ha. På torsdag-fredag borde den komma. Oj, oj, orkar bra jobba en tung vecka då jag vet att jag får dricka morgonkaffe här på lördagmorgon. Efter kaffet blir det ju nog rått arbete med att kärra sepel etc, men de ska jag inte tänka på nu;)
Snart, snart!

Regnet har gjort sitt och det börjar blomma på gården... oxå ogräset har förstås tagit fart 


Rosenmandeln, så vackert ljusröda blommor och sku gärna få blomma lite längre. 


Norska (brud) Spirean väcker barndomsminnen. Tyckte alltid att de var lika fina och  när de blommade så kändes det som sommaren börjat påriktigt. Minns att jag engång harmade mig över att vi missar blomningen då vi råkade vara på semesterresa just då, de var en viktig del av sommaren!


En av mina hundra halvfärdiga projekt på gården...



Liljorna som varje år blivit uppätna av kräk, de äter alltså på hela växten:/ Blir nog att prova lite gift för att bli av med dom hemska liljebaggarna!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar