torsdag 1 maj 2014

Familjerumba


Socker, godis, mera socker, munkar, ännu mera socker, choklad och Glada Vappen!


Nyhet på limsahyllan, rätt så gott.
Måste definitivt smakas med lite vitt vin på sommaren...



Har länge gått och funderat över hur Fazers Nami munkki görs och har aldrig stött på ett resept som skulle ens likna smaken på dem. Hade redan nöjt mig med att baka vanliga munkkar med lite kvargsmak. Men NU, har jag hittat det perfekta reseptet! Sååå gott ♥



 Vappens kvargmunkar 

500g kvarg
50g margarin
1 ägg
4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
2 tsk vanillinsocker
2 ½ tsk bakpulver


Smält margarinet och låt svalna. Viktigt att smeten inte är varm då man gör på bakpulver. Blanda i kvargen och efter det rör ner ägget. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smör-kvarg blandningen, vispa inte! Arbeta smeten i 5 minuter, går bra med maskin (om man har en alltså, drömde bort mig på KitchenAid hemsidorna igen!!). Låt smeten stå i ca 20 minuter, den skall bli kladdig som klister. Smält 3 pkt munkkfett eller kokosfett, själv föredrar jag munkfett, mycket billigare dessutom. Spritsa smeten rakt i fettet, precis vid ytan så att det inte stänker av fettet. Låt svalna och rulla i socker.

Smeten är rätt så klibbig, men går bra att spritsa


Valborgsmässoafton är inte sig mera lik. Hmm, tvätta fönster och hänga byk. Ibland gör det bra att byta ut vardagen mot skumvin och lite lyx, men onödigt att pressa fram det på en viss högtid bara för att man förut alltid firat då. Tycker det är rätt så skönt just precis så här.
Vi firade Vappen idag istället, med familj och vänner ♥


Dehär sexiga handskarna har jag fått till gåva och kunde inte motså att lägga på dem då de föll på mig då jag letade efter andra tvättredskap. Tyvärr var jag allergisk och det började klia direkt på mina händer så kanske det här med 'Perfect Housewife' inte var min grej iallafall :)


Har hunnit inskaffa lite sommarkläder till Adelie, trots att det faktiskt snöade idag! Övre settet med bolero och randig klänning, på rea på H&M för 7,90€ sammanlagt. Nedre settet från KappAhl, mina favoriter Hampton Republic, inte lika billigt som H&M men för kvalitet får man betala.






Heavypuppe, familjerumba och rumpa-humppa
absoluta favoriter på Spotify idag ♥

"Nu är det rumba, familjerumba,
vi dansar den var morgon och kväll
Nu är det rumba, familjerumba,
det är som i en cirkuskarusell"

Arne Alligator



Småmänskors tankar


Jason: Mamma jag är helt jätte trött. Jag är faktiskt trött som en pappa.

Adelie: Kan man ha bakterier i sin dricka?
Jag: Jo det kan man, goda och onda.
Adelie: Kan där finnas bomber oxå?

Jason: Det känns som om jag vill bestämma mer nu då jag ska börja skolan.

Adelie: Va gör du mamma?
Jag: Tvättar wc-byttan
Adelie: Har läkaren sagt att du ska göra så?

Jason: Kan int du nu sätta pappa och städa istället?




Idag har jag drömt bort mig 100% till en värld var jag har pengar och tid att inreda och bygga.
Helt underbart, fast Pate tycker att jag inte skall läsa mera av sånadär tidningar för att jag får en massa ideér och börjar pina honom ♥

Imorgon är det jobb medan resten av familjen chillar hemma på ledig dag. Lördag samma sak. Söndag plockar jag förkläde fram och då ska det bli dopkaka för lille Liam... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar