måndag 20 januari 2014

Dies Lunae, a.k.a måndagen

Veckans första dag och allt känns så mycket tyngre än vad det gör på någon annan veckodag. Vet inte hur det är med andra, men jag är som helt borttappad på måndag morgon och än en gång kör vi med eld i baken till Bantis. Före jag ens börjar köra konstaterar jag ju förstås att jag helt glömt att handtaget på bildörren fattas. Över till andra sidan för att öppna dörren, sen tillbaka till kusksidan för att märka att dörren redan åkt fast tillbaka. Upprepa en gång till. Lyckas först på tredje försök. Pack in kassar, barn och sig själv och följande konstaterande, tanken är tom. Vägen är hal och vi kör i självaverket snigelfart till bantis. Barnen ut, slår dörren helt fast igen för att försäkra mig om att få upprepa samma dörr-rumba. Först in med Jason till Blåklockorna, följande konstaterande, Jason har jumppa idag, men inga jumppa kläder. Okej, ingen panik, han får jumppa med de kläder han har. Nu frågar Jason om jag vill att han ska kalla mig slarvmaija eller glömskis. Jag väljer glömskis. Sen kram och puss åt Adelie och förstås vinka i fönstret. Adelie avslöjar att hon inte tvättar händerna på båda sidorna då jag inte ser, dvs idag tvätta hon bara handflatan.
Allt i allt, måndagen är avklarad! Jason sa att han bra kunde jumppa och att Arons mamma faktiskt också glömt jumppakassen. Adelie varit och skrinna med moster Lisa och måndags jumppan med "Ofia" har äntligen börjat!

Kusinerna på isen med Jan

Nöjda flickor

Blivande isprinsessor eller kanske hockey stjärnor;)

Veckoslutet bestod av passlig mängd program. Lördag morgon började med handbollsträning för Jason. De har börjat träna mera på bollteknik och att spela matcher. Jason verkar vara motiverad för handbollen och det börjar vara dags att inskaffa en egen riktig handboll. Bollar har vi ju nog annars, men handboll saknas ännu.

Här tränas det att ta tre steg, sen passa till tränaren och
direkt tillbaka passning till följande i tur.

Där var jag stod och följde med Jasons träning märkte jag att någon sitter så vackert på golvet och ler mot mig. Det var ju sötaste Thea, mitt gudbarn med guldlockar som ingen annan.


Thea, och i bakgrunden syns Jason som står och väntar på sin tur

Lockarna på fläta

 På lördag kväll inväntade jag gäster från Forssa, Niina och Mia. Jag har lyckats smitta ner dem med samma hundgalenskaper som jag sysslar med och är sååå glad för att jag lyckats göra just det! De är de mest spralliga och fnittriga mänskor att jag får ont i magen av bara tanken. Det blev sallad, ostar, vin och hundtvätt till klockan halvtvå på natten. Söndagen var vi på utställning i Åbo, utan någon sorts framgång, men nästa gång ska vi nog se till att det blir andra bullar;)


Nu är rosé och vita förrådet tomt. I hyllan väntar ekologiska rödvin

Idag är också min mammas födelsedag, så grattis mamma! Imorgon är det Lisa som fyller år och då får vi väl fira båda två då mamma inte gick med på att hålla födelsedags kaffe. Adelie påminde också att efter Lisa är det hon som fyller år. Imorgon ska vi göra inbjudningskorten, det ska bli barnkalas nionde februari... bäst att börja planera kakan för kraven var rätt så höga!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar