söndag 22 december 2013

Klubb-X, julhälsningar och Vesa-Matti Loiri



Nu kan jag nästan pusta ut. Det blev ett fartfyllt veckoslut, kanske mer program än vad jag tänkt men det gick så bra så iallafall. På lördagen kom klubb-x:arna på glögg. Knytkalas var mest lämpligt så här innan jul. Alla sku alltså ta med sig nåt smått vad man vill äta och dricka på kvällen. Tänka sig att alla kom med en Aura ost! Jo faktiskt alla,  förutom Sofia, men Lisa hade ju med sig två stycken för den delen:) Det blev mycket prat och skratt, och mycket Aura ost då förstås. Före knytkalaset blev det en runda till Åbo med Eva, skoj va det. Arnolds donits och stor kopp kaffe smakade gott. Det blev ett stopp i St Karins på vägen hem, julgranen sku köpas därifrån som i så många år förut. Det blev en silvergran igen och imorgon ska den få sina pynt. Den här söndagen har gått ut på att stå i köket, sista satsen limpor, kålrotslåda och Paula mummis småkakor. Så många saker som gör julen, dofterna, musiken, julgranen och så mycket mer. Av någon anledning utgör Vesa-Matti Loiris album Ivalo en stor del av min julstämning. Den sätter jag på då huset är tyst och lådorna är i ugnen, gör gott för min själ.


Mummin pikkuleivät;) Tagit över traditionen att baka småkakor efter att mummi inte mera orkat.

Har i några år redan haft som tradition att baka limpor till julen till våra familjebekanta och släktingar. I år blev det att baka 12 st limpor. Tunna skivor av limpa och mycket smör.... hoppas det smakar;)

Först ska de jäsa 1 ½ timme sen 1½  timme i ugnen

1 liter surmjölk, 1 ½ jäst, 1 ½ msk salt, 3dl sirap, 3dl brödmalt, 3 dl vetekli, 1 dl ölmalt, 8dl rågmjöl + vetemjöl


Åt endel blev det korgar som julhälsning istället för limpor, eftersom de själva brukar baka limpor

Nu väntar jag på att ta kålrotslådan ut från ugnen. Lådorna är nämligen min favorit mat på julen! Imorgon blir det ännu potatislådan som ska sötas över natten och sen i ugnen på julaftons morgon. Till näst ska jag sjunka djupt in i min säng och med mig kommer åtminstone två nytvättade och trimmade hundar;)


Enkelt resept på kålrotslåda

Tungt att bli trimmad, tvättad och fönad tycker Luna <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar